الطرق القانونية للحصول على الاقامة الدائمية بماليزيا

هجرة  –  صوت ألمانيا/توجد في ماليزيا عدة انواع من الفيزا و الاقامة بالاضافة الى برنامج الاقامة الدائم المعروف باسم (ماليزيا  بيتك الثاني ) فمن أسهل أنواع التأشيرات هي التأشيرة سياحية ويسمح لحاملها بالسياحة فقط لمدة لا تتجاوز الثلاث اشهر على الاراضى الماليزية  – و يمنع العمل او الدراسة لحاملها ، وتبدأ من 14 يوم .
أما التأشيرة الدراسية ( تأشيرة الطالب) فمدتها من شهرين الى سنة واحدة يسمح لحاملها بالدراسة و الاقامة على الاراضي الماليزية  وتمنح من قبل الجهات الإكاديمية المرخصة بذلك كالجامعات ومعاهد اللغة الإنكليزية .
ويسمح لإقامة العمل  بالإقامة هو وزوجته واطفاله لمدة سنتين قابلة للتجديد ، أما إقامة رجال الأعمال فمدتها من سنتين الى خمس سنوات وهي من أكثر الاقامات قوة و تعقيدا للاصدار .
والاقامة الدائمة  تمنح مدى الحياة للعائلة باكملها تشمل الابناء دون سن الواحد و العشرين

ويتم اصدارها ضمن برنامج (ماليزيا بيتي الثاني )

كيف يمكن السفر الي ماليزيا ماليزيا هي دولة تقع في جنوب شرق آسيا مكونة من 13 ولاية وثلاثة أقاليم اتحادية، بمساحة كلية تبلغ 329,845 كم2. العاصمة هي كوالالمبور، في حين أن بوتراجايا هي مقر الحكومة الاتحادية. يصل تعداد السكان إلى أكثر من 30 مليون نسمة
12 خطوة عملية للسفر والدراسة والاقامة في ماليزيا هشرحلك فيها ازاي انت كطالب مصرى في أي مرحله دراسية ( من الثانوي – الدكتوراه ) تيجي تدرس فيها , او باحث عن عمل وعاوز تستقر فيها كدولة اقتصادها مرتفع ومزدهرة جدا
لماذا_ماليزيا‬ :
ماليزيا كانت من سنوات قليله جداً بلد متأخره , ومع الجد والعمل ” كوالالمبور” العاصمه مكان له وزنه الاقتصادي العالمي وأصبح لها ثقل ودولة فى غاية التحضر وتسعى للمزيد عن طريق التعليم !! التعليم كان من أهم مقومات الحضارة , الأهم من ان التعليم في ماليزيا يضاهى جامعات عالمية من حيث المادة العلمية وتسهيلات الطلبة ومساعدتهم بالاقامة والمعيشة فإن – – – أسعاره مبتختلفش كتير عن مصر !
– الدراسه كمان باللغة الانجليزية بشكل عاام
– التعامل فى الشوارع باللغة الانجليزية
– الناس هناك مؤمنة بدورها جدا فى بناء دولتهم المعتمدة اعتماد اساسى على السياحة
– الأسعار متفاوتة من مدينة للأخرى ولكن كلها تناسب المستوى المعيشى لدخل الفرد
– الأمن وتحقيق العدالة من أهم الصفات التى يتميز بها الشارع الماليزى
– انتشار العرب بشكل مكثف فى العاصمة وبعض المدن واستثمارتهم المهولة هناك
– الاماكن السياحية وامكانية بدأ مشروعك الخاص بأسعار وامان
‫استخدم‬ موقع البحث “جوجل” لتتعرف اكثر على ماليزيا
2
‫#‏اختيار_التخصص‬ ‫#‏الدرجه_العلمية‬ :
الموقع ده هيوفر عليك عناء البحث وتقدر من خلاله تختار تخصصك الدراسى وبدوره هيظهر لك الجامعات المتاح فيها التخصص .
– رابط الموقع : http://studymalaysia.com/
وعلى الموقع التالى قائمه بأفضل الجامعات بماليزيا لعام 2015 : راجع تخصصك
رابط الموقع : http://www.4icu.org/my/
3
‫اللغة :
الجميل في ماليزيا , ان اللغه بتاعه الدراسه انجليزى ! وبالتالي بتحتاج بشكل كبير تاخد أيلتس أو تويفل وبيختلف الدرجه المطلوبه فيهم حسب الجامعه والدرجه العلميه .
والموقع التالى هتقدر تعرف من خلاله اكتر عن الأيلتس
– رابط الموقع http://goo.gl/ut2ujv
بالاضافة ان ماليزيا ممكن تدرس فيها اللغة ودا بيعمله ناس كتير بحيث تسافر على فيزا طالب لغة تتعلم وتمارس وتكتشف الواقع هناك فى خلال 6 شهور وتقرر بعدها هتقدر تكمل مرحلة جامعية او لا .
4: المتطلبات الرئيسية
لو خلاص قررت تدرس فى ماليزيا او اى دولة فى العالم فأنت يلزمك بعض المتطلبات غير اللغة ودى لازم تحضرها فورا ودايما تكون معاك على سبيل المثال
– ترجمه شهاده الثانوي بالعربي للانجليزي وتصديقها من الخارجية .
– ترجمة شهادات خبرتك فى اى مجال لأن فى جامعات بتوثق لك خبرتك بشهور دراسية ودا بيسهل عليك حاجات كتير .
– ترجمة اى شهادة تكريم او مشاركة مجتمعية لأن دا ممك يرفع من عليك عبىء المصاريف فى حالة انك اشتغلت عمل تطوعى بشكل كويس .
5: المصاريف
المصاريف الخاصة للجامعات بماليزيا رقم ضئيل مقارنه بأسعار الجامعات المصرية والمعاهد ومصاريفها مع العلم فرق مستوى المعيشة والتعليم نفسه والتدريب اثناء التعليم فى الكليات العملية , و المصاريف مش ثابته بتختلف من جامعه للتانية , بتتراوح بين (1500$ – 6000$) وده رقم ضئيل جداً زي ماقولت عالمياً , باستثناء تخصص الطب فهو بيدأ من 10000$ .
مع التوضيح ان المنح مازالت متاحه وبكثرة لطلبة الماستر والدكتوراه وأحياناً البكالريوس ,,  تفاصيل كاملة عن المنح فى ماليزيا وكيفية القبول فيها والموقعين دول هيفيدوا مبدئيا فى البحث عن تخصصك واهم المنح الحالية
6  : نظام المراسلة ولاختبار
وهو إنك تختار جامعه من اللينك السابق أو من جوجل , وتدخل عليه وهتلاقي خانه للطلاب الدوليين بعدها هتلاقي أبليكاشن او ايميل تبعت عليه .. ابدأ املا بياناتك وابعت واتأكد من ايميلك وعنوان بيتك . ويذكر ان ماليزيا كل حاجه فيها بتخلص بالانترنت يعني متقلقش انت زيك زي اللي قاعد في كوالالمبور تقدم وتتابع ورقك , ( فيه مكاتب كتير هناك متخصصه في اتقديم للطلبه وبتاخد فلوس منك , بس أعتقد الموضوع مش مستاهل ) .
7‬ : خطاب القبول
هيوصلك خطاب القبول المبدأي بعد ماتدفع مصاريف التقديم ويتراجع ورقك وده معناه انك الحمد لله اتقبلت .. بعدين هتبعت صورة من جواز سفرك كامل للجامعه بحيث انها تبدأ في انهاء اجراءات الاقامه والفيزا بتاعتك , الموضوع ده بيتراوح من شهر ونص لشهرين .
8: الحصور علي الفيزا
بيوصلك خطاب من الجامعه ان فيزتك جاهزه هتاخد الخطاب و جوازك تطلع على السفاره الماليزيه ( ورا مسجد مصطفى محمود – المهندسين ) تروح تدفع مبلغ ضئيل (40 جنيه حاجه زي كده ) ويختمولك الجواز : كده انت جاهز للسفر .
—-
9- : حجز تذكره السفر
الموقع ده اشهر مواقع الحجز هيجبلك أرخص التذاكر المتاحه ومواعيدها وشركات الطيران :
وفى مواقع تانية كتير جدا بيكون عليها عروض سفر احيانا لا تتخطى ال 100 $ ممكن تراجع جروب الكشك وتبحث عن تذاكر سفر او مواقع حجز وهتلاقى كتير
—-
10 : الوصول
المفروض انك بتكون مبلغ الجامعه بمعاد طيارتك بحيث انهم يستقبلوك في المطار ويسهلولك الدخول , انت هتخش غير أي حد لانك طالب جاي بفيزتك ! فخلي بالك أوعى يختملك فيزا سياحه تلات شهور ( لان المصريين ليهم حق دخول ماليزيا تلات شهور سياحه بياخدها من المطار ) خلي بالك لان واحد صاحبي من اللي راحو ماليزيا موصيني أكتر من مره اني أقول الكلام ده ,هتخش وتسلم جوازك للجامعه عشان تاخد اقامه طالب لمده سنه تجدد كل سنه .
11: المعيشة
السكن والمعيشه في ماليزيا فيه كل الطبقات يعني ممكن تسكن وتعيش من أول 150$ لحد 1000$ انت وراحتك, بس في العموم العيشه هناك رخيصه .

وتقدر تشوف شقق لو انت مش عايز تسكن في الجامعه اللي غالباً سكنها بيكون رخيص , والمواقع دى

هل تستعد لرحلة أو سوف تسافر لأي مكان بالعالم .. سجل هنا لتحصل على تخفيضات بالفنادق تصل ل90 % اضغط هنا

للحصول علي دعم ومساعدة بالتقديم عبر خبراء متخصصين اضغط هنا

……..المزيد 
الكاتبة
ياسمين نور
editor.no1@outlook.com

هل لديك عقار أو شقة أو فيلا خالية في أي مكان بالعالم .. سجل من هنا لتعرضه لحجوزات المسافرين باليوم او الاسبوع او الشهر وأحصل على أكبر مقابل مالي .. سجل عقارك هنا .

اضغط هنا للعودة للصفحة الرئيسية

البث المباشر والحي لأسعار العملات في ألمانيا لحظة بلحظة -اضغط هنا - التحديث كل ثانية

You may also like...

error: Content is protected !!
%d مدونون معجبون بهذه: